woensdag 8 april 2015

KAMAKURA II

 



KAMAKURU’S HASEDERA TEMPLE
Volgens de legende vond de monnik Tokudo Schonin zo een prachtige en majestueuze Kamferboom in de wouden naast het stadje Hase in de Nara provincie, dat dat hij er twee mooie Bodhisattva beelden van wilde maken Toen het sculpteerwerk gedaan was  kwam hij tot de vaststelling dat er geen ruimte was om de twee beelden naast elkaar op het altaar het zetten. Daarom besloot hij om het onderste gedeelte, wat het grootste was, in zee te werpen, met  de  bede dat het ooit terug zou komen om het volk in tijden van nood te redden. Vijftien jaar later in 736 spoelde het aan land niet ver van Kamakura. Mensen zeiden dat het een goddelijk licht uitstraalde. Het werd uit het water gehaald en er werd een tempel voor opgericht. Speciaal is dat dit 9,18m hoge beeld geheel met goud werd belegd en de naam kreeg van de pelgrims die er kwamen bidden, de gouden boeddha van de genade.

Pittig detail. Onderaan de voet van de heuvel zijn er meerdere grotten en ongeacht het feit dat de Hōjō clan van het Kamakura Shogunnaat deze grond had geschonken, kreeg hun bede geen weerklank in 1333 van Nitta Yoshisada tijdens de Genkō oorlog, toen heel de familie daar werd verslagen en uitgemoord.

Daibutsu of “ De grote Boeddha”

Binnenin het beeld


De groote Boeddha is een monumentaal bronzen standbeeld van Amida-Boeddha (zittende). Het standbeeld is 13,35 meter hoog en bestaat uit meerdere afzonderlijk gegoten en kunstig samengevoegde delen. Het heeft een gewicht van 121 ton en is opgetrokken in de Japanse boeddhistische stijl van de Kamakura-tijd rond 1252. Het beeld is hol van binnen en bezoekers kunnen het tegen een vergoeding van binnen bekijken via een ingang aan de achterzijde. Echt speciaal is hoe de verlorenwasmethode  hier voor het maken van de platen werd gebruikt.
   

1 opmerking:

  1. Ah, hier gaat een belletje rinkelen. Was Bodhisattva in eerste instantie slechts een wezen dat naar Verlichting streefde, na het ontstaan van het Mahayana (Mahayana is Sanskriet voor 'Groot Voertuig') kreeg het een nieuwe dimensie en heet het voortaan een 'Verlichtend Wezen' te zijn. M.a.w. een wezen dat zijn eigen Nirwana uitstelt om anderen actief bij te staan op hun pad naar het boeddhaschap, een soort gids dus... Enfin, dit is me bijgebleven van de lezing uit het eerste jaar comparatieve filosofie. Er is ergens ook nog een kleine wagen maar dat ontsnapt me :-D
    Zo cool dit!

    BeantwoordenVerwijderen